Pizza-Online

Pizza-onlinesta tilaat pizzat, kebabit ja muut herkut kätevästi!

Piilolinssit Lenswayltä

maanantai 8. kesäkuuta 2015

Päivittäinen Energian tarve liikkuvalle lapselle ja nuorelle

Liikkuvan lapsen päivittäinen energian tarve: (suuntaa antava)

Tällä hetkellä viralliset ravinto-suositukset urheileville lapsille perustuvat aikuisurheilijoiden ja tavallisten liikuntaa harrastamattomien lasten ravinnontarpeeseen. Ravinnon tarpeessa on suurta vaihtelua eri yksilöiden välillä, eikä yleispäteviä ohjeita voi antaa. Jokaisen yksilön kehitystä ja kasvua on seurattava erikseen.


Energiasaanti tulee olla riittävä lapsen:

  • kasvuun 
  • kehitykseen 
  • liikuntaan, urheiluun ja muuhun toimintaan

Liian pieni energiansaanti yhdistettynä liikuntaan voi pahimmillaan aiheuttaa:
  • lyhytkasvuisuutta 
  • puberteetin myöhästymistä 
  • kuukautishäiriöitä 
  • loukkaantumisherkkyyttä ja luuston heikkoutta 
  • syömishäiriöitä 
  • heikentyneen vastustuskyvyn 
  • huonon jaksamisen


URHEILEVA 5-11-vuotias lapsi 
TYTTÖ 1700-2450 kcal/vrk 
POIKA 1750-2950 kcal/vrk 

URHEILEVA 12-15-vuotias nuori 
TYTTÖ 2300-3000 kcal/vrk 
POIKA 2650-3500 kcal/vrk


MITÄ TULEE SYÖDÄ 

HIILIHYDRAATIT tärkein ravintoaine (viljatuotteet ja peruna, hedelmät ja marjat) 
SOKERIA harkiten, herkut eivät korvaa ateriaa, vaan ne syödään täysipainoisen ruuan lisäksi 
PROTEIINIT ja RASVA erittäin tärkeitä, eläinkunnan tuotteita pieni määrä mielellään joka aterialle, valitse vähärasvaisia vaihtoehtoja 
NESTETASAPAINON YLLÄPITÄMINEN, vesi on paras janojuoma, juo kunnes ei jano ja vielä muutama huikka vettä harjoituksissa, vähintään ½ l / tunti 
SUOJARAVINTOAINEET: rauta, sinkki, kalsium ja D-vitamiini






Lähetä kommentti